در کنار فواید دوچرخه‌سواری باید به تأثیر آن بر بدن مردها مخصوصاً اندام تناسلی توجه کرد و می‌توان اقداماتی را برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی انجام داد.

استفاده از دوچرخه در سراسر جهان به‌عنوان وسیله‌ای برای ورزش و حمل‌ونقل در حال افزایش است. پزشکان باید در مورد فواید و خطرات دوچرخه‌سواری برای سلامتی آگاه باشند تا بتوانند به بیمارانی که دوچرخه‌سواری می‌کنند آموزش دهند و از آن‌ها مراقبت کنند.

فواید کلی دوچرخه‌سواری برای سلامتی فوق‌العاده است. دوچرخه‌سواری بروز حوادث عروق مغزی، بیماری عروق کرونر، فشارخون بالا، دیس لیپیدمی، چاقی و دیابت را کاهش می‌دهد. همچنین در مطالعات نشان داده‌شده است که بین دوچرخه‌سواری و مرگ‌ومیر ناشی از سرطان و عوارض سرطان رابطه معکوس وجود  دارد.

علیرغم این مزایا، دوچرخه‌سواری معمولاً منجر به آسیب‌هایی نیز می‌شود، به‌طوری‌که تا ۸۵ درصد از دوچرخه‌سواران تفریحی آسیب ناشی از استفاده بیش‌ازحد را ذکر می‌کنند. با توجه به توزیع نامتعادل فشار هنگام دوچرخه‌سواری، گردن، دست‌ها، مچ دست، کمر و زانو نواحی هستند که بیشتر تحت تأثیر دوچرخه‌سواری قرار می‌گیرند.

دوچرخه‌سواری با بی‌حسی دستگاه تناسلی، ناباروری، اختلال نعوظ، علائم دستگاه ادراری تحتانی و پروستاتیت همراه است. بااین‌حال، بسیاری از مطالعاتی که این ارتباط را مطرح کردند، ضعیف بودند، از نتایج بالینی معتبر استفاده نکردند، یا مقایسه گروه کنترل ناکافی داشتند. درنتیجه، داده‌های فعلی در مورد تأثیر دوچرخه‌سواری بر عملکرد اورولوژیک و جنسی همچنان در حال تکامل است.

در اینجا، ما جنبه‌های خاصی از سلامت اورولوژی مردان را که تحت تأثیر منفی دوچرخه‌سواری است، را بررسی می‌کنیم، مکانیسم پیشنهادی زمینه‌ای آسیب را بررسی می‌کنیم و پیشنهادهای مدیریتی خاصی برای کمک به پیشگیری از آسیب‌های ادراری تناسلی ناشی از دوچرخه‌سواری ارائه می‌کنیم.

 

تأثیر دوچرخه‌سواری بر سلامت اورولوژی

با توجه به اختلافات پیرامون تأثیر دوچرخه‌سواری بر سلامت جنسی و ادرار، ما یک مطالعه نظرسنجی بزرگ را انجام دادیم که ۳۹۳۲ ورزشکار مرد (دوچرخه‌سوار، شناگر و دونده) را ارزیابی کرد.
هیچ تفاوت آماری معنی‌داری بین دوچرخه‌سواران و غیر دوچرخه‌سواران در سایر معیارهای معتبر، ازجمله امتیاز بین‌المللی علائم پروستات و شاخص علائم پروستاتیت مزمن مشاهده نشد.

ما ازنظر آماری شانس بیشتری برای تنگی مجرای ادرار، بی‌حسی تناسلی و زخم زین در دوچرخه‌سواران در مقایسه با شناگران/دوندگان شناسایی کردیم. درمجموع، این مطالعات نشان می‌دهد که دوچرخه‌سواری در مقایسه با شنا یا دویدن منجر به پروستاتیت مزمن نمی‌شود، اما ممکن است فرد را مستعد تنگی مجرای ادرار، بی‌حسی دستگاه تناسلی و زخم‌های زین کند.

در گروه ما، دوچرخه‌سواری و بی‌حسی دستگاه تناسلی ارتباط نزدیکی باهم داشتند. افزایش سال‌های دوچرخه‌سواری، دوچرخه‌سواری هفتگی مکرر و مسافت‌های طولانی‌تر دوچرخه‌سواری در هر سواری، همگی با روند افزایشی بی‌حسی دستگاه تناسلی مرتبط بودند. شاخص توده بدنی و سن با احتمال بی‌حسی دستگاه تناسلی ارتباطی نداشتند.

 

توصیه‌هایی برای جلوگیری از آسیب ED

 

در گروه تحقیقاتی ما، حتی اگر بی‌حسی با افزایش ED (اختلال نعوظ) همراه نبود، منطقی است که در صورت امکان از بی‌حسی اجتناب شود. برای علاقه‌مندان یا دوچرخه‌سواران جدی‌تر، تناسب حرفه‌ای دوچرخه‌تان، ارگونومی مطلوب را تضمین می‌کند و به حداقل رساندن تروما (آسیب‌دیدگی یا ضربه) کمک می‌کند. دوچرخه‌سواری با دوچرخه‌ای که به‌خوبی با بدن تناسب دارد احتمالاً مهم‌ترین قدمی است که ودچرخه سواران  می‌توانند برای محافظت از خود در برابر بی‌حسی دستگاه تناسلی بردارند.

اصلاح وضعیت دوچرخه می‌تواند نتایج بهبود آسیب دستگاه تناسلی ادراری را پس از دوچرخه‌سواری بهبود بخشد. برای مثال، در گروه ما، دوچرخه‌سوارانی که بیش از ۲۰ درصد از زمان‌ها هنگام دوچرخه‌سواری می‌ایستادند و فرمان را با زین روی ارتفاع تنظیم می‌کردند، احتمال بی‌حسی دستگاه تناسلی را کاهش می‌دادند. علاوه بر این، ما نشان دادیم که یک زین مناسب فشارهای تروماتیک واردشده به اندام‌های تحتانی را کاهش می‌دهد.

 

نتیجه

فواید کلی دوچرخه‌سواری برای سلامتی به‌وضوح بیشتر از خطرات آن است. با توجه به اپیدمی جهانی چاقی که منجر به شیوع بالای بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، دوچرخه‌سواری باید به‌عنوان یک‌شکل سالم ورزش، حمل‌ونقل و تفریح ترویج شود. ما هنوز اطلاعات بیشتری در مورد تأثیر دوچرخه‌سواری بر سلامت اورولوژی در مردان داریم، اما آسیب‌ها در دوچرخه‌سواران نادر است و شایع‌تر از بیماری‌هایی که در سایر ورزشکاران دیده می‌شود نیست.