فرهنگ تناسب اندام در دهه گذشته (خوشبختانه) برجسته تر شده است و مراقبت از سلامتی و تناسب اندام برای بسیاری از ما به عادتی معمول تبدیل شده است. با اشاره به تناسب اندام و ورزش اغلب دویدن، وزنه برداری، یوگا و سایر فعالیت های مشابه به ذهن شما خطور می کند؛ و اگرچه دوچرخه سواری ممکن است برای بسیاری آشنا باشد، اما در مقایسه با سایر فعالیت های جسمی مشهور بیشتر به عنوان وسیله ای برای رفت و آمد به حساب می آید تا یک فعالیت جسمانی و ورزشی.

به همین دلیل ممکن است دانستن مزایای چشمگیر دوچرخه سواری بر سلامتی برای شما تعجب آور باشد.

دوچرخه سواری مزایای بی شماری برای سلامتی، چه روانی و چه جسمانی  ایجاد می کند، همچنین اثرات مثبت زیست محیطی دارد و با مطالعات بی شماری که شواهد زیادی در راستای ثمربخش بودن دوچرخه سواری ارائه می دهند ارزش آن را دارد که این فعالیت را حتما امتحان کنید. گروه آموزشی وب سایت دوچرخه اورلرد نیز تلاش کرده است با پشتوانۀ علمی در این مقاله به برخی از این فواید اشاره کند.

 

دوچرخه سواری سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند، با چاقی مقابله می کند و به هضم غذا کمک می کند

مشکلات سلامتی در زندگی روزمره مخاطرات کاملاً آشنایی هستند اما با دوچرخه سواری می توان بسیاری از این مشکلات را کاهش داده و حتی از آنها پیشگیری کرد.

طبق مطالعات متعدد، از جمله یکی در دانشگاه کارولینای شمالی، دوچرخه سوارانی که به مدت پنج روز در هفته به مدت نیم ساعت دوچرخه سواری می کردند، نسبت به بیمارانی که هیچ فعالیت بدنی ندارند پنجاه درصد کمتر دچار روزهای بیماری بودند و پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که دوچرخه سواری شما را از همکاران غیرفعال سالمتر نگه می دارد. در واقع ورزش متوسط باعث فعال شدن سلول های ایمنی می شود، بنابراین آنها آمادۀ مقابله با عفونت خواهند شد.

علاوه بر جلوگیری از بیماری، متخصصان و مطالعات نشان می دهند که فعالیت بدنی، به ویژه دوچرخه سواری، با چاقی رابطه معکوس دارد، به این معنی که هرچه بیشتر دوچرخه سواری کنید، چربی بیشتری می سوزانید. مطالعه ای از دانشگاه کپنهاگ با نشان دادن این که افراد غیرفعال و دارای اضافه وزن می توانند با دوچرخه سواری به محل کار، در مقایسه با ورزش صرفا در اوقات فراغت، چربی بدن خود را بیشتر کاهش دهند، این موضوع را اثبات می کند.

حتی ثابت شده است که دوچرخه سواری به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. فعالیت بدنی به شما در کاهش زمان انتقال غذا در روده بزرگ کمک می کند، مقدار آب جذب شده به بدن را کاهش می دهد و مدفوع نرم تری را برای شما ایجاد می کند، که دفع آن راحت تر است و از یبوست جلوگیری می کند.

دوچرخه سواری به شما کمک می کند تا طولانی تر زندگی کنید

مردم با این مفهوم آشنا هستند که ورزش می تواند به طول عمر آنها بیفزاید اما اکثر آنها در درک واقعی تأثیرات شگفت انگیزی که ورزش، به ویژه دوچرخه سواری می تواند بر طول عمر آنها داشته باشد، ناکام هستند. طبق یک پژوهش[۱] بین دوقلوهای دوچرخه سوار و آنهایی که این کار را نکرده اند، اختلاف سنی بیولوژیکی ۹ ساله وجود دارد.

مطالعه دیگری که در مجله بین المللی پزشکی ورزشی منتشر شد، نشان داد که دوچرخه سوارانی که در تور دوفرانس شرکت کردند، به طور متوسط هشت سال بیشتر از جمعیت عمومی زندگی می کنند.

در نتیجه دوچرخه سواری برای قلب شما بسیار مفید است و طبق یک پژوهش دوچرخه سواران ۴۱ درصد خطر مرگ کمتری را که ناشی از عوامل منجر به مرگ و میر است نسبت به غیر دوچرخه سواران تجربه می کنند.

 

دوچرخه سواری از بیماری های جدی جلوگیری می کند

علاوه بر کمک به شما برای زندگی طولانی تر، تحقیقات نشان داده است که دوچرخه سواری به کاهش خطر عوارض جدی سلامتی مانند سرطان و بیماری های قلبی کمک می کند. دوچرخه سواران ۴۰٪ کمتر در معرض مرگ ناشی از سرطان قرار دارند و احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنانی که دوچرخه سواری می کنند ۳۴٪ است.

فواید قلبی عروقی نیز به همان اندازه چشمگیر است، به طوری که دوچرخه سواران ۵۲٪ خطر مرگ کمتری ناشی از بیماری های قلبی عروقی دارند. مطالعه دیگری نشان داد که انتخاب دوچرخه سواری، حتی پس از ۴۳ سالگی، به کنترل سطح کلسترول و جلوگیری از افزایش فشار خون کمک می کند.

مادران آینده و باردار نیز می توانند از دوچرخه سواری بهره مند شوند، به گفته برخی از کارشناسان دوچرخه سواری به زنان کمک می کند تا زایمان راحت تری داشته باشند، سریعتر بهبود یابند و به طور کلی باعث بهبود خلق و خو در دوران بارداری و بعد از آن می شود.

 

دوچرخه سواری با مشکلات افسردگی، اضطراب و عزت نفس مبارزه می کند

برخی از مطالعات طولانی مدت نشان می دهد که کسانی که میزان زیادی فعالیت در زندگی روزمره خود را گزارش کرده اند، به طور قابل توجهی کمتردر معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. ثابت شده است که استفاده درمانی از دوچرخه سواری برای درمان افسردگی بالینی، بدون عوارض جانبی مصرف دارویی، موثر است.

و تجزیه و تحلیل سایر مطالعات بهداشتی نشان داده است که تمرینات سبک زندگی، مانند دوچرخه سواری به محل کار، روحیه کلی و سلامت روان را بهبود می بخشد.

تحقیقات دیگر نشان می دهد که فعالیت بدنی منظم حتی می تواند باعث افزایش عزت نفس کلی شود.

منبع:

https://www.donkey.bike/science-backed-benefits-of-cycling-regularly/