بعد از مدتی که برای تردد شهری از دوچرخه استفاده می کنید فراموش می شود که چقدر سوار دوچرخه شدن و ورود به جاده در ابتدا طاقت فرسا بوده است. گرچه دوچرخه سواری ایمن و راحت بودن بر روی زین پس از مدتی به حسی ناخودآگاه تبدیل می شود، شخصی که سالها رکاب نزده است (و شاید هرگز در جاده دوچرخه سواری نکرده باشد) ممکن است در مورد چگونگی این کار بیشتر سوال در ذهن داشته باشد تا جواب. اگر ندانید چه کاری انجام می دهید، نشستن روی دوچرخه و تردد برای اولین بار می تواند ناراحت کننده، گیج کننده و حتی کاملاً خطرناک باشد. اما دوچرخه سواری خطرناک نیست، فقط باید چند نکته را بخاطر بسپارید تا تجربه خود را تا آنجا که ممکن است امن، راحت و آسوده کنید.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته مسیرهای دوچرخه سواری موجود است که باعث می شود خیلی از این پیشنهادها خارج از موضوع باشد. اما گروه آموزشی وب سایت دوچرخه های اورلرد در اینجا چند نکته و ترفند برای دوچرخه سوارانی که برای اولین بار، چه در داخل و چه در خارج از مسیر دوچرخه رکاب می زنند آورده است.

 

 

  1. دوچرخه سواری را تمرین کنید

اگر سالها دوچرخه سواری نکرده اید، اولین قدم که باید قبل از رکاب زدن در شهر بردارید، راحت بودن با دوچرخه است. قبل از ورود به خیابان مدتی را به تمرین در محلۀ خود، در پارک یا در خیابان فرعی با ترافیک کم و آرام اختصاص دهید. برای دامنۀ حرکتی که می توانید در برخی مواقع روی دوچرخه خود انجام می دهید، مانند سوار شدن با یک دست، جابه جا کردن شانه ها، توقف سریع و ایستادن روی پدال یا دورزدن های ناگهانی تمرین کنید.

 

  1. دوچرخه خود را چک کنید

قبل از اینکه دوچرخه خود را برای خیابان بیرون بیاورید، یکبار آن را به صورت کامل چک کنید. زنجیره را تمیز کنید، تایرها را باد بزنید و از عملکرد درست ترمزها اطمینان حاصل کنید. برای راهنمایی دقیق تر در مورد چگونگی آماده سازی دوچرخه برای خیابان، از یک مربی یا متخصص دوچرخه و همچنین دستورالعمل های تردد در معابر استفاده کنید. اگر با موارد مکانیکی اساسی دوچرخه مانند سایز آن راحت نیستید، قبل از حرکت آن را برای تنظیم به یک مرکز یا فروشگاه دوچرخه سواری ببرید.

 

  1. کسی را برای هم رکابی پیدا کنید

یافتن یک دوچرخه سوار باتجربه تر برای همراهی می تواند یک روش عالی برای غلبه بر اولین خطاهای رکاب زدن باشد. یکی از دوستان، اعضای خانواده یا همکار خود را که به طور منظم دوچرخه سواری می کند پیدا کنید و در ترددهای شهری به آنها ملحق شوید. بگذارید آنها راهگشا باشند، بنابراین با اعتماد به آنها می توانید روی احساسی راحتی با دوچرخه تمرکز کنید.

 

  1. برنامه ریزی کنید

از طریق برنامه ها یا گروه های دوچرخه سواری به دنبال نقشه خطوط و مسیرهای دوچرخه سواری باشید و مسیری را برنامه ریزی کنید که باعث شود شما تا آنجا که ممکن است در مسیرهای محافظت شده یا جاده های آرام و کم ترافیک رکاب بزنید. با اینکه اکثر شهرهای ایران مسیرهای کافی دوچرخه سواری ندارد اما با کمی حوصله می توان مسیرهای مناسب را طراحی کرد و یا اطلاعات مسیرهای مناسب را از دوچرخه سواران دیگر گرفت و با ایشان به اشتراک گذاشت.

 

  1. حواستان به فاصلۀ ایمنی باشد

از سایر دوچرخه سواران، عابران پیاده و وسایل نقلیۀ اطراف خود آگاهی داشته باشید. در پیاده روها به عابران پیاده حق تقدم بدهید، قبل از تغییر جهت از پشت شانه مسیر را چک کنید و هنگام نزدیک شدن به تقاطع ها و چراغ های راهنمای، به اتومبیل های مقابل توجه کنید. توجه ویژه ای به دور ماندن از نقاط کور رانندگان داشته باشید.

 

  1. هوشیار باشید

از چپ سبقت بگیرید و از یک زنگ برای خبر کردن دوچرخه سواران و عابران هنگام عبور از آنان استفاده کنید اگر زنگ ندارید بگویید قصد سبقت از چپ دارید.

 

  1. از مقرارت خیابان پیروی کنید

دوچرخه سواران باید از قوانین راهنمایی رانندگی و ترافیک پیروی کنند. به عنوان مثال ایستادن در پشت چراق قرمز. برخی از شهرها به طور خاص برای دوچرخه سواران چراغ عبور و مرور دارند که با راننده ها دچار مشکل نشوند.

 

  1. از علامت دادن با دست استفاده کنید

اگر پیش بینی پذیر دوچرخه سواری کنید می تواند تا حد زیادی خود را در جاده ایمن نگه دارید. اگر افرادی که پشت سر شما هستند (سایر دوچرخه سواران، اتومبیل ها و غیره) کاری را که قرار است انجام دهید پیش بینی کنند، می توانند حرکت خود را در اطراف شما بهتر برنامه ریزی کنند. همانطور که رانندگانی که چراغ راهنما نمی زنند می توانند باعث تصادف شوند، افراد با دوچرخه مشمول همین خطرات هستند. هنگام چرخش یا توقف، از علامت دادن دستی استفاده کنید تا از سردرگمی غیرضروری جلوگیری کنید. آرنج چپ خم شده، و علامت دادن به سمت آسمان و راست به معنای چرخش به راست است، در حالی که بازوی دست چپ خود را مستقیم به سمت چپ نشان می دهید، چرخش به سمت چپ است. انگشتان خود را با آرنج سمت چپ خم شده به سمت پایین نشان دهید که قصد دارید متوقف شوید. بهتر است دست مسلط یعنی راست (برای دست چپ ها چپ) را از روی فرمان برندارید.

 

  1. در دیدرس باشید

از چراغ های دوچرخه استفاده کنید که در شب دیده شوید. با اینکه دوچرخه سواران در مورد الزام وسایل ایمنی و کلاه ایمنی دوچرخه بحث می کنند اما استفاده از چراغ ها جای بحث ندارد. رانندگان و موتورسواران در غیر این صورت نمی توانند شما را ببینند.

 

  1. لذت ببرید

در حالی که دوچرخه سواری در شهر باید با همان میزان احتیاط انجام شود که هر نوع وسیلۀ نقلیه دیگر موظف به رعایت آن است، اما این نباید یک تجربۀ استرس زا در نظر گرفته شود. دوچرخه سواری ایمن، سالم و مهمتر از همه سرگرم کننده است! تجربۀ باد در موها و خورشید بر روی پوست خود را فراموش نکنید. به مناظر اطراف توجه کنید، به سایر دوچرخه سواران سلام کنید. از طریق دوچرخه سواری علاوه بر تندرست ماندن می توانید از رفت و آمد لذت ببرید.

 

  1. در دیدرس باشید

از چراغ های دوچرخه استفاده کنید که در شب دیده شوید. با اینکه دوچرخه سواران در مورد الزام وسایل ایمنی و کلاه ایمنی دوچرخه بحث می کنند اما استفاده از چراغ ها جای بحث ندارد. رانندگان و موتورسواران در غیر این صورت نمی توانند شما را ببینند.

 

  1. دوچرخه ای مناسب انتخاب نمایید

انتخاب دوچرخه ای استاندارد و مناسب برای شروع دوچرخه سواری بسیار حائز اهمیت است و در کیفیت و کنترل دوچرخه سواری نقش مهمی دارد  و دوچرخه های اورلرد با دارا بودن تنوع در سایز و سبک دوچرخه می توانند انتخاب بسیار عالی برای دوچرخه سواری در شهر باشند دوچرخه های اورلرد ساخت کشور تایوان هستند  و این موضوع تایید بر کیفیت بالا این دوچرخه است. دوچرخه های اورلرد می توانند ن تنها برای شروع دوچرخه سواری بلکه تا سالیان سال برای دوچرخه سواری در سطحی گزینه ایده آلی باشند.